DLA RODZICÓW
„Dobry wychowawca, który nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje – przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil.”
/J. Korczak/
Podstawa prawna
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: Ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego oraz Statucie Przedszkola „Radosna Kraina”.
Misja Przedszkola
– Przedszkole wspomaga wszechstronny rozwój każdego wychowanka w oparciu o rozpoznanie jego potrzeb i możliwości, kształtuje w nim poczucie własnej wartości, uczy go tolerancji i patriotyzmu.
– Traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo. Sprawiamy, że czują się one kochane, akceptowane i szczęśliwe.
-Przygotowujemy je do przeżywania sukcesu, ale i do radzenia sobie z porażkami. Umożliwiamy rozwój uzdolnień i zainteresowań.
– Przedszkole kształtuje właściwe postawy wobec otoczenia społecznego, przyrodniczego i technicznego.
– Rozwija kompetencje komunikacyjne i aktywność twórczą oraz kształtuje otwartość na wiedzę.
– Wyposaża wychowanka w wiedzę i umiejętności umożliwiające udany start szkolny.
– Przedszkole pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców.
Wizja Przedszkola
– Nasze przedszkole jest bezpieczne, przyjazne dzieciom, rodzicom, środowisku, pracownikom i otwarte na ich potrzeby.
– Zapewniamy dzieciom wszechstronny rozwój, realizujemy ich potrzeby i respektujemy prawa.
– Obserwując rozwój każdego dziecka , współdziałamy z rodzicami i specjalistami w celu zapewnienia optymalnych warunków osiągnięcia postępów i sukcesów. Indywidualizujemy pracę z wychowankami poprzez terapię pedagogiczną, psychologiczną i logopedyczną.
– Między społecznością przedszkola: dziećmi – rodzicami – pracownikami – panuje atmosfera życzliwości i partnerstwa.
– Realizowany przez nas system wychowawczy i działania edukacyjne sprzyjają wyzwalaniu aktywności własnej dzieci, rozwijają ich zainteresowania i służą osiąganiu przez nie gotowości szkolnej.
– Wykwalifikowana kadra pedagogiczna stwarza dzieciom możliwości do: samorealizacji, kreatywnego myślenia, rozwijania talentów, twórczości i inwencji własnej, współdziałania z rówieśnikami, przeżywania i uczestniczenia w ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobra, prawdy, tolerancji, wzajemnej akceptacji i pomocy.
Cele realizowane będą poprzez:
– Szkolenie kadry w zakresie dokonywania diagnozy potrzeb i możliwości dzieci, pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, rozpoznawania zainteresowań, zdolności i talentów, wspierania dzieci wymagających pomocy.
– Wzbogacenie oferty edukacyjnej o kolejne zajęcia dodatkowe oraz koła zainteresowań.
– Tworzenie funkcjonalnego i bezpiecznego placu zabaw.
– Poszerzenie form upowszechniania prawa oświatowego, wiedzy pedagogicznej i praw dziecka wśród pracowników i rodziców.
– Dostosowanie czasu pracy przedszkola do oczekiwań rodziców.
– Systematyczne podejmowanie starań o wzrost efektów współpracy z rodzicami.
– Stosowanie różnorodnych form promocji przedszkola w środowisku.
Baza i atuty przedszkola:
– dobra funkcjonalność, estetyka sal, atrakcyjne zabawki
– zaplecze kuchenne, sanitarne, administracyjne, szatnia
– wykwalifikowana i życzliwa kadra, dążąca do ciągłego samodoskonalenia
– praca nauczycieli z dziećmi odbywa się zgodnie z obowiązującą podstawą programową
– oferta zajęć dodatkowych, wspomagająca rozwój talentów i zainteresowań dzieci
– ogrodzony plac zabaw dostosowany także dla najmłodszych przedszkolaków
Sylwetka absolwenta:
– jest pewny siebie i pełen optymizmu
– jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych
– potrafi współdziałać w zespole i kulturalnie się zachowywać
– jest samodzielny, zaradny i aktywny w podejmowaniu działań
– lubi działania twórcze, jest kreatywny, wrażliwy estetycznie i muzycznie
– akceptuje zdrowy styl życia i stara się do niego stosować
– potrafi odnaleźć się w sytuacjach nowych i trudnych
– postępuje według norm moralnych i etycznych, zna swoje prawa
– zna potrzebne zasady bezpieczeństwa i przestrzega je
– jest empatyczny i tolerancyjny, otwarty na świat i na ludzi
– jest ciekawy świata i chętny do zdobywania nowych umiejętności
– jest odpowiedzialny i obowiązkowy
– chętnie angażuje się w formy działalności artystycznej
Metody stosowane w przedszkolu:
Wszystkie metody pracy z dziećmi uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego: czynne, oglądowe, słowne. Codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:
– techniki twórczego myślenia
– metoda żywego słowa i „burzy mózgów”
– relaksacja, bajkoterapia, muzykoterapia
Współpraca ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym:
– zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem poprzez organizowanie przedstawień i uroczystości przedszkolnych, spotkań rodzinnych, festynów, tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka
– przeprowadzenie z rodzicami rozmów celem rozpoznania środowiska wychowawczego i przyczyny danej sytuacji problemowej, kontynuowanie ich w razie potrzeby
– udział w konkursach organizowanych na terenie miasta Zamość i nie tylko
Tradycje przedszkolne:
– Międzynarodowe Święto Pluszowego Misia
– Andrzejki
– Mikołajki
– Dzień Babci i Dziadka
– Bal karnawałowy
– Dzień Mamy i Taty i Dzień Dziecka lub Dzień Rodziny
– Zakończenie roku przedszkolnego
Koncepcja pracy jest konstrukcją, na której opiera się codzienna praca przedszkola. Jest ona dostosowana do potrzeb placówki, uwzględnia zarówno oczekiwania i możliwości nauczycieli, jak również potrzeby głównych klientów przedszkola, jakimi są dzieci i ich rodzice. Koncepcja naszego przedszkola jest otwarta i może być modyfikowana i poszerzana o nowe zagadnienia.
Koszty pobytu dziecka w Przedszkolu:
1. Jednorazowe wpisowe – 300 zł (na cały okres pobytu dziecka)
2. Czesne – 600 zł (niezależnie od frekwencji dziecka)
3. Wyżywienie – 13 zł za dzień, w którym dziecko przebywało w przedszkolu
4. Ubezpieczenie NNW
PROCEDURA ORGANIZOWANIA SPACERÓW I WYCIECZEK
W PRZEDSZKOLU „RADOSNA KRAINA”.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U.2003 nr 6, poz.69 ze zm.). - Statut Przedszkola „Radosna Kraina”.
- W przypadku wyjścia dzieci poza teren przedszkola, nauczyciel wpisuje do zeszytu spacerów termin oraz miejsce spaceru, a wcześniej (przynajmniej 2 dni wcześniej) uzgadnia to wyjście z dyrektorem przedszkola.
- Przynajmniej 2 dni przed planowanym wyjściem poza teren przedszkola nauczyciel wywiesza pisemną informację dla rodziców, aby mogli oni zaopatrzyć dzieci w stosowną odzież.
- W przypadku wycieczki, która wiąże się z przejazdami środkami komunikacji miejskiej, nauczyciel 3 dni wcześniej uzgadnia z dyrektorem przedszkola termin i cel wycieczki, omawia jej przebieg z kierownikiem wycieczki oraz wypełnia kartę wycieczki, którą przekazuje dyrektorowi przedszkola lub kierownikowi administracyjnemu (załącznik 1 – karta wycieczki).
- Na zajęciach odbywających się poza terenem przedszkola dzieci mają zapewnioną opiekę dorosłych, przy czym:
- podczas spacerów poza teren przedszkola 1 opiekun przypada na 10 dzieci,
- przy przejazdach środkami komunikacji miejskiej 1 opiekun przypada na 8 dzieci.
- Przed wyjściem poza teren przedszkola nauczyciel ewidencjonuje stan dzieci w dzienniku.
- Przed wyjazdem na wycieczki autokarowe przygotowuje się listę dzieci, a stan przekazuje dyrektorowi przedszkola tuż przed odjazdem. Imienną listę uczestników nauczyciel zabiera ze sobą.
- Przed wyjściem lub wyjazdem z dziećmi nauczyciel ustala z nimi zasady zachowania się podczas wycieczki.
- Przed wyjściem z przedszkola nauczyciel dba, aby dzieci załatwiły swoje potrzeby fizjologiczne, oraz sprawdza, czy dzieci są ubrane odpowiednio do pogody i danej sytuacji.
- W ostatniej chwili nauczyciel ponownie sprawdza stan dzieci.
- Opiekun wycieczki sprawdza stan dzieci każdorazowo przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, przejazdu czy zwiedzania, a także po przybyciu do miejsca docelowego.
- Niedopuszczalne jest kontynuowanie wycieczki podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi.
- Na wycieczkę opiekun zabiera obowiązkowo właściwie zaopatrzoną apteczkę.
- Po powrocie z wycieczki do przedszkola należy zgłosić powrót dyrektorowi przedszkola lub kierownikowi administracyjnemu.
RAMOWY PLAN DNIA W PRZEDSZKOLU „RADOSNA KRAINA”
Realizacja Podstawy Programowej 8.00-13.00
6:30 – 8:15 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.15-8:30 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe i higieniczne.
8:30-9:00 Śniadanie. Eksponowanie pracy dyżurnych. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00-9:30 Czynności samoobsługowe w WC i łazience, nauka etapów mycia rąk, mycie zębów. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.30-10.30 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą. Zgodnie z tematyką programową: edukacja językowa, matematyczna, przyrodnicza, aktywność ruchowa, plastyczno-techniczna, manualna, muzyczna, zabawy integrujące grupę, zajęcia wspierające rozwój emocjonalno-społeczny, twórczy i manipulacyjny dziecka, j. angielski, rytmika, gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna.
10.35-11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki- poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.
11.35-12.00 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w WC i łazience oraz samoobsługowe po przyjściu z zewnątrz. Dalszy ciąg prac dyżurnych ( nauka nakrywania stołów itp.)
12.00-13.00 Obiad (dwudaniowy). Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole. Nacisk na używanie zwrotów grzecznościowych: proszę, dziękuję.
13.00-14.30 Słuchanie bajek i muzyki relaksacyjnej – wyciszenie/ sen
14.30- 16.00 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna. Zajęcia dodatkowe: zajęcia z logopedą.
Spożywanie podwieczorku.
16:00 – 17:30 Zabawy dowolne dzieci (w sali lub na placu zabaw). Czynności porządkowe. Rozmowy wychowawcy z rodzicami (wedle potrzeb). Rozchodzenie się dzieci.